30°C, 12.96 km/hDNY-i szél, közepesen felhős
Testépítés és porckopás
Nyomtatható verzió Cikk ajánlása


Testépítés és porckopás


 

A testépítés során, ugyanúgy ahogyan más sportok esetén is; gyakori az ízületek sérülése. Az ízületek sérülése, sőt a sérülések gyakoriságának fokozódása pedig növeli a porckopás kialakulásának lehetőségét. A leggyakrabban sérülő ízületek közé tartozik a váll, a könyök és a térd. Mindhárom ízület meglehetősen komplex szerkezetű, ezért ezek hajlamosak a sérülés(ek)re, és ezért érzékenyebbek is.

 

Egyes ízületeken, mint a váll, könyök, boka, csukló és állkapocs ritkán alakul ki porckopás, hacsak nem volt az ízület esetleg különleges terhelésnek kitéve. Ezzel szemben a térdben, csípőben és derékban gyakoribb a későbbiekben az arthrosis (porckopás) kialakulása.

 

A térdproblémák oka lehet labdarúgás, síelés, kosárlabda vagy a testépítés. A porckopás, porcfelszín károsodása is jellemző, de ez esetenként elkerülhető lehet. Ismert a guggolás és a térdsérülés közötti összefüggés. A térdbandázs használata a sérülés esélyeit szinte a minimálisra csökkenti, főleg ha helyes technikával végezzük a guggolást. Adott szinten elkerülhetetlen a térd valamilyen szintű károsodása, bármilyen hosszútávú sport űzésének következtében. Tény, hogy futóknál, testépítőknél, erőemelőknél gyakori a térd sérülése. A későbbiekben pedig nem ritka a térdízületi arthrosis (porckopás) kialakulása sem.

A csípő esetén a nem megfelelő módon végzett testépítésen kívül a versenyszerű torna vagy a tenisz is lehet a betegség kialakulásának oka. Leginkább csípőízületi fájdalom a vezető panasz, amely miatt korlátozódik a mozgás, jellemző a sántítás.

A derék esetében a derék túlerőltetése, súlyokkal való terhelése miatt alakulhat ki derékfájdalom, esetenként porckorongsérv. A gerincet felépítő csigolyák kisízületeiben a túlerőltetés következtében alakulhat ki porckopás, mely idővel szintén a krónikus derékfájás oka lehet.

A porckopás kockázati tényezői közé tartozik az öröklött hajlam, a megelőző ízületi sérülés, a túlerőltetés valamint a túlsúlyosság. Sok esetben a túlerőltetés lehet a kórkép kialakulásának oka. Különösen a fiatalabbak hajlamosak túlbecsülni képességeiket, és a fitneszmozgalom vagy testépítés jegyében tönkretenni az ízületeiket. A nők esetében a térdízületi porckopás gyakorisága a négyszerese, a kisízületi arthrosis gyakorisága pedig háromszorosa a férfiakénak. Ennek oka, hogy a női nemi hormonok befolyásolják az ízületi szalagok rugalmasságát, valamint az, hogy nőknél az izomzat sportolás közben kevésbé rögzíti a térdízületet, mint a férfiaknál, emiatt az ugrással és a térdízület kifordulásával járó sportoknál például nyolcszoros is lehet a térdsérülés kockázata. Azoknál a sportolóknál, akiknek korábban már volt valamilyen térdsérülésük duplájára nő az ízületi porckopás kialakulásának valószínűsége.

 

Megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás, ízületvédők használata, az egyenletes terhelés és szabályos gyakorlat-kivitelezést csökkentheti a sérülések és a következményes porckopás kialakulását.

Dr. Bálint Anita


2016-07-21 13:31

Vissza